Zarządzenie Nr 40/2016

Burmistrza Łochowa

z dnia 06 czerwca 2016 r.

 

 w sprawie zmiany Zarządzenia Nr 81/2012 Burmistrza Łochowa z dnia 31 grudnia 2012 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dla budżetu gminy Łochów, Urzędu Miejskiego w Łochowie oraz dla jednostek dla których obsługę księgową prowadzi Urząd Miejski

 

 

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt. 11, art. 4 i art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku – o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.), art. 40 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej ( D. U. z 2013 r., poz. 289), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 roku
w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 208, poz. 1375) Burmistrz Łochowa postanawia:

§ 1

 

W Zarządzeniu Nr 81/2012 Burmistrza Łochowa z dnia 31 grudnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dla budżetu gminy Łochów, Urzędu Miejskiego w Łochowie oraz dla jednostek dla których obsługę księgową prowadzi Urząd, wprowadza się załącznik nr 12ł, w brzmieniu stanowiącym Załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2

 

W Zarządzeniu Nr 81/2012 Burmistrza Łochowa z dnia 31 grudnia 2012 r. w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dla budżetu gminy Łochów, Urzędu Miejskiego w Łochowie oraz dla jednostek dla których obsługę księgową prowadzi Urząd:

 

W załączniku Nr 3 - Wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń , zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych oraz powiązania z kontami księgi głównej dla jednostki Urzędu Miejskiego oraz dla jednostek dla których obsługę księgową prowadzi Urząd

 

ZASADY RACHUNKOWOŚCI I SYSTEM ZARZĄDZANIA PROJEKTEM PN. „SPORZĄDZENIE PROGRAMU REWITALIZACJI GMINY ŁOCHÓW” REALIZOWANYM W RAMACH ZADANIA POLEGAJĄCEGO NA WPARCIU GMIN W OPRACOWANIU ALBO AKTUALIZACJI PROGRAMÓW REWITALIZACJI ZAWARTEJ POMIĘDZY MINISTREM ROZWOJU A WOJEWÓDZTWEM MAZOWIECKIM ORAZ POSTANOWIENIA PROGRAMU OPERACYJNEGO POMOC TECHNICZNA 2014-2020.

 

§1

1. Pomoc finansowa przyznana umową nr POPT-REW-48/2016-00 na realizację zadania pn.: „Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów”

3. Pomoc finansowa stanowi dochód budżetu gminy. Do obsługi projektu prowadzi się wyodrębniony rachunek bankowy dla refundacji wydatków/środków własnych w Banku Spółdzielczym w Łochowie w walucie PLN.

4. Księgi rachunkowe prowadzone są w języku polskim w siedzibie Urzędu Miejskiego w Łochowie ul. Aleja Pokoju 75.

§2

 

Dla realizowanego ww. projektu stosuje się zasady rachunkowości zawarte w niniejszym zarządzeniu.

§3

 

1. Dochody budżetu, których źródłem są środki pomocy finansowej otrzymane przez gminę zalicza się do działu 750– Administracja publiczna ; rozdział 75095 – Pozostała działalność oraz odpowiedni paragraf z końcówką – 8.

2. Wydatki projektu realizowane są w ramach planu finansowego Urzędu Miejskiego w Łochowie.

Wydatki zalicza się do działu 750 – Administracja publiczna; rozdział 75095 – Pozostała działalność oraz odpowiedni paragraf z końcówką – 8 dla wydatków, których źródłem finansowania jest pomoc finansowa, z końcówką - 9 dla wydatków, których źródłem finansowania są środki z budżetu państwa oraz własne gminy na wydatki.

§4

 

1. Ewidencja księgowa Projektu prowadzona jest w sposób umożliwiający identyfikację zadania poprzez stosowanie odpowiedniej klasyfikacji budżetowej, paragrafy z czwartą cyfrą oraz nazwa zadania budżetowego.

2. Realizacja wydatków następuje zgodnie ze złożonymi projektami, podpisanymi umowami
i harmonogramami, na podstawie prawidłowo wystawionych, opisanych i zatwierdzonych dokumentów księgowych.

3. Podstawą ewidencji zdarzeń gospodarczych są dowody księgowe – oryginały.

 

§5

 

KONTA POMOCNICZE DLA POTRZEB REALIZACJI PROJEKTU:

‘’SPORZĄDZENIE PROGRAMU REWITALIZACJI GMINY ŁOCHÓW”

 

  1. KONTA BUDŻETU:

133-2 Rachunek budżetu dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

133-2-1 - Rachunek budżetu dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów - otwarty dla realizacji zadań dofinansowanych z UE,

 

140-3 Środki pieniężne w drodze dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

901-3 Dochody budżetowe dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

901-3-1 Dochody budżetowe dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów - wpływ refundacji.

 

  1. KONTA JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ URZĘDU:

 

130-8 Rachunek bieżący dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

130-8-1 Subkonto rachunek bieżący dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

201-11 Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

225-1-5 Rozrachunki z budżetami dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

229-1-4 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne – ubezpieczenia społeczne dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

229-2-4 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne – ubezpieczenia zdrowotne dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

229-3-4 Pozostałe rozrachunki publicznoprawne – Fundusz Pracy dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

231-1-4 Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

401-3 Zużycie materiałów i energii dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

402-3 Usługi obce dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

404-3 Wynagrodzenia dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

405-3 Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla projektu Sporządzenie programu rewitalizacji gminy Łochów,

 

AD. 1. OPIS KONT BUDŻETU

133-2-1

Konto służy do ewidencji operacji pieniężnych związanych z obsługą projektu. Zapisy na koncie dokonywane są na podstawie dowodów księgowych i muszą być zgodne z zapisami księgowości banku. W razie stwierdzenia błędu na dowodzie bankowym, księguje się sumy zgodnie z wyciągiem, natomiast różnicę wynikającą z błędu odnosi się na konto 240-5-1 jako sumy do wyjaśnienia. Różnicę wyksięgowuję się na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.

Na stronie Wn konta ujmuje się:

- wpływ środków na pokrycie wydatków projektu w korespondencji z kontem 140-3 środki pieniężne w drodze.

- wpływ środków z tytułu refundacji wydatków z kontem 901-3-1,

- zasilenie konta środkami z kontem 140-3,

- kapitalizacja odsetek w korespondencji z kontem 140-3.

 

Na stronie Ma konta ujmuje się:

- wypłaty na rachunek wykonawców realizujących projekt w korespondencji z kontem 223-4,

- przeksięgowanie kapitalizacji odsetek na rachunek podstawowy Urzędu w korespondencji z kontem 140-3.

 140-3

Konto środki pieniężne w drodze służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.

Na stronie Wn konta 140-3 ujmuje się:

- zwiększenia stanu środków pieniężnych w drodze,

- przeksięgowanie kapitalizacji odsetek w korespondencji z kontem 133-2-1

Na stronie Ma konta 140-3 ujmuje się:

- zmniejszenia stanu środków pieniężnych w drodze,

- zasilenie konta środkami z konta podstawowego Urzędu w korespondencji z kontem

133-2-1

Konto 140-3 może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pieniężnych.

 901-3-1

Konto 901-3-1 służy do ewidencji dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Na stronie Ma konta 901-3-1 ujmuje się dochody z tytułu refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu w korespondencji z kontem 133-2-1.

Na stronie Wn konta 901-3-1 ujmuje się przeniesienie, w końcu roku, sumy dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na konto 961.

 

AD.2. OPIS KONT JEDNOSTKI BUDŻETOWEJ URZĘDU

 130-8-1

Konto służy do ewidencji poniesionych wydatków projektu.

Na stronie Ma konta ujmuje się zrealizowane wydatki budżetowe na realizację projektu. Saldo konta w zakresie zrealizowanych wydatków podlega przeksięgowaniu na 31 grudnia każdego roku na stronę Ma konta 800-2 (Fundusz obrotowy jednostki). W razie stwierdzenia błędu na dowodzie bankowym, księguje się sumy zgodnie z wyciągiem, natomiast różnice wynikającą
z błędu odnosi się na konto 240-4-4 jako pozostałe rozrachunki. Różnicę wyksięgowuję się na podstawie dokumentu bankowego zawierającego sprostowanie błędu.

 201-11

Konto Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami służy do ewidencji rozrachunków z tytułu dostaw, robót i usług.

Na stronie Wn konta ujmuje się:

- zapłatę zobowiązań za dostawy i usługi.

Na stronie Ma konta ujmuje się:

- zobowiązania wynikające z faktur VAT lub rachunków z tytułu dostaw robót i usług.

225-1-5

Konto służy do ewidencji rozrachunków z budżetem państwa i budżetami samorządów terytorialnych w szczególności z tytułu zaliczki podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się:

- przelewy z tytułu zobowiązań wobec budżetu finansowanych ze środków budżetowych np.: zaliczka podatku dochodowego od pracowników,

- należności z tytułu nadpłat w rozliczeniach z budżetami oraz z innych tytułów określonych przepisami.

Na stornie Ma konta ujmuje się:

- naliczony i potrącony na listach płac podatek dochodowy od osób fizycznych, płacony przez jednostkę lub potrącony przez jednostkę jako płatnika.

Saldo konta 225-1-5 może mieć dwa salda ustalone jako sumy sald kont ksiąg pomocniczych. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma – stan zobowiązań wobec budżetu.

 229-1-4

Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń społecznych.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się przelewy składek do ZUS i wypłaty zasiłków pokrewnych przez ZUS, które ujęto na listach wynagrodzeń.

Na stronie Ma ujmuje się naliczone składki płacone przez pracodawcę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych od wynagrodzeń. Składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych płaconych przez pracownika, które są potrącane z wynagrodzeń oraz otrzymane przelewy z ZUS z tytułu zwrotu nadwyżki wypłaconych świadczeń ponad składki na FUS, a także zwrotu nadpłaty składek.

Konto 229-1-4 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.

229-2-4

Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się przelewy składek zdrowotnych do ZUS, które ujęto na listach wynagrodzeń.

Na stronie Ma ujmuje się naliczone składki zdrowotne płacone przez pracodawcę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych od wynagrodzeń. Składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych płaconych przez pracownika, które są potrącane z wynagrodzeń oraz otrzymane przelewy z ZUS z tytułu zwrotu nadwyżki wpłaconych świadczeń ponad składki na FUS, a także zwrotu nadpłaty składek.

Konto 229-2-4 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.

229-3-4

Konto służy do ewidencji rozrachunków publicznoprawnych, a w szczególności z tytułu Funduszu Pracy.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się przelewy składek z tytułu funduszu pracy do ZUS, które ujęto na listach wynagrodzeń.

Na stronie Ma ujmuje się naliczone składki od wynagrodzeń płacone przez pracodawcę na Fundusz Pracy. Konto 229-3-4 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań.

231-1-4

Konto 231-1-4 służy do ewidencji rozrachunków z pracownikami i innymi osobami fizycznymi z tytułu wypłat pieniężnych i świadczeń rzeczowych zaliczonych do wynagrodzeń, a w szczególności umowy o pracę.

Na stronie Wn tego konta ujmuje się w szczególności:

- wypłaty pieniężne lub przelewy wynagrodzeń,

- wartość wydanych świadczeń rzeczowych zaliczanych do wynagrodzeń,

- potrącenia wynagrodzeń obciążające pracownika.

Na stronie Ma konta 231-1-4 ujmuje się:

- naliczone na listach płac wynagrodzenia brutto,

- zobowiązania jednostki z tytułu wynagrodzeń.

Konto 231-1-4 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności, a saldo Ma stan zobowiązań z tytułu wynagrodzeń.

401-3

Konto służy do ewidencji kosztów: zużycia materiałów i wyposażenia oraz energii ponoszonych dla realizacji projektu.

Na stronie Wn konta 401-3 ujmuje się zużycie materiałów, wyposażenia, opakowań, paliwa, części zapasowych maszyn i urządzeń oraz energii dla realizacji projektu.

Na stronie Ma 401-3 ujmuje się w szczególności zmniejszenie poniesionych kosztów zużycia materiałów i energii. Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę Wn 860. Konto nie wykazuje salda na koniec roku obrotowego.

402-3

Konto 402-3 służy do ewidencji kosztów usług obcych wykonanych na rzecz projektu.

Na stronie Wn ujmuje się odebrane usługi według faktur lub rachunków wykonawców. Na stronie Ma ujmuje się zmniejszenie wynikające z faktur lub rachunków korygujących. Na koniec roku obrotowego saldo konta przenosi się na stronę Wn 860. Konto nie wykazuje salda na koniec roku obrotowego.

404-3

Konto służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej z tytułu wynagrodzeń za pracę dla pracowników i innych osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na stronie Wn konta ujmuje się naliczone wynagrodzenia brutto.

Na stronie Ma konta ujmuje się zmniejszenia z tytułu korekty błędu w naliczeniu wynagrodzeń oraz przeniesienie rocznej sumy kosztów wynagrodzeń na koniec roku obrotowego na konto 860.

405-3

Konto służy do ewidencji kosztów działalności operacyjnej z tytułu ubezpieczeń społecznych oraz różnego rodzaju świadczeń na rzecz pracowników i osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umów o dzieło i innych umów, które nie są zaliczane do wynagrodzeń.

Na stronie Wn konta 405-3 ujmuje się:

- poniesione (naliczone) koszty z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników,

- poniesione (naliczone) składki na Fundusz Pracy

oraz różnego rodzaju świadczenia na rzecz pracowników i innych osób fizycznych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło i innych umów, które nie są zaliczone do wynagrodzeń oraz na rzecz innych osób uprawnionych.

Na stronie Ma konta 405-3 ujmuje się zmniejszenia uprzednio ujętych kosztów. Saldo konta 405-3 na koniec roku obrotowego przenosi się na stronę Wn 860. Konto nie wykazuje salda na koniec roku obrotowego.

 

§6

 

1. Podstawą ewidencji księgowej są dowody wewnętrzne i zewnętrzne:

- Faktury Vat, rachunki,

- noty księgowe,

- przelewy, wyciągi bankowe,

- polecenia księgowania,

- dokumenty OT, PT.

§7

1. Stwierdzone w dowodach błędy można poprawiać poprzez:

a) w dowodach zewnętrznych – poprzez wysłanie kontrahentom dokumentu

korygującego (nota korygująca),

b) w dowodach wewnętrznych – poprzez skreślenie błędnej treści lub kwoty z utrzymaniem czytelności skreśleń, wpisanie treści poprawnej z umieszczeniem daty poprawki oraz podpisem osoby do tego uprawnionej.

 

§8

1. Procedury dokonywania płatności za wykonane w ramach umów zadania obejmują

następujące czynności:

a) wpływ faktur, rachunków wraz z obowiązującą dokumentacją,

b) kontrola merytoryczna dowodów finansowych dokonywana jest przez Referat inwestycji,

polegająca na sprawdzeniu, czy dane zawarte w dowodach finansowych są zgodne z umową
z instytucją udzielającą pomocy, wykonawcą zadania, harmonogramem rzeczowo-finansowym. Dowodem prawidłowości w tym zakresie jest potwierdzenie dokumentów księgowych pod względem merytorycznym oraz opisanie faktur lub innych dowodów księgowych zgodnie z wymaganiami instytucji udzielającej dotację,

c) kontrola formalna oraz rachunkowa dokumentów, polegająca na sprawdzeniu, czy

dokument zawiera wszystkie wymagane elementy zgodne z ustawą o podatku VAT, czy nie zawiera błędów rachunkowych – dokonywana jest przez pracownika Referatu Finansowo-Budżetowego Urzędu Miejskiego w Łochowie,

d) zatwierdzenie dowodów księgowych do wypłaty przez Skarbnika Gminy i Burmistrza lub osoby upoważnione,

f) prawidłowo opisane dowody księgowe oraz wyciągi bankowe podlegają dekretacji, zgodnie z przyjętymi zasadami księgowania projektów z udziałem finansowym funduszy pomocowych.

2. Dopuszcza się, aby opis i zatwierdzenie były załącznikiem do oryginalnego dokumentu.

 

§9

1.Oryginalne dokumenty księgowe dotyczące Projektu podlegają wyodrębnieniu z ewidencji
z uwagi na inny okres archiwizacji, jak również ze względów kontrolnych.

2.Oryginały dokumentów finansowych dotyczące Projektu przechowywane są w komórce księgowości w Urzędzie Miejskim w Łochowie w oddzielnych segregatorach.

 

 

 

Burmistrz Łochowa

/-/ Robert Mirosław Gołaszewski