ZARZĄDZENIE NR 62 /2019
BURMISTRZA ŁOCHOWA

z dnia 29 sierpnia 2019 r.

w  sprawie stosowania wykazu  rejestru podatników VAT  prowadzonego przez Ministerstwo Finansów w postaci elektronicznej, który dotyczy regulowania zobowiązań przez jednostki organizacyjne Gminy

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, ze zm.), w związku z art. 96b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), art. 19 ustawy - Prawo przedsiębiorców ( Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), art. 117 ba – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2019 r. poz. 900)  zarządza się, co następuje:


§ 1.


1. Na podstawie art. 96b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w formie elektronicznej wykaz, zawierający dane o:

1) podmiotach, w odniesieniu do których naczelnik urzędu skarbowego nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT;

2) podmiotach zarejestrowanych jako podatnicy VAT (tj. dane o podatnikach VAT czynnych i zwolnionych), w tym o podmiotach, których rejestracja jako podatników VAT została przywrócona.

2. Rejestr jest aktualizowany na bieżąco, tj. raz na dobę w każdy dzień roboczy, zaś podatnicy korzystający z niego mają otrzymać informacje o dacie i godzinie, w której dokonali weryfikacji danego podmiotu. Uzyskanie informacji w rejestrze jest możliwe na wybrany dzień - do 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany.

 


§ 2.

Zmiany obowiązują od 1 września 2019 r., sankcje będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r. Celem uniknięcia  narażenia Gminy na stosunkowo daleko idące konsekwencje, które wynikają z ustawy, należy możliwie jak najszybciej po opublikowaniu białej listy zintegrować dane udostępniane w ramach wykazu z procesem regulowania zobowiązań.

 

§ 3.

  1. Zobowiązuje się kierowników/ dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy  dodostosowania     swoich jednostek  do nowych przepisów poprzez wewnętrzne  kontrole  i wprowadzenie dodatkowej weryfikacji kontrahentów. Z perspektywy bezpieczeństwa podatkowego, kluczowe są dwa aspekty:

1) bezpośrednio przed dokonaniem przelewu (tj. w dniu zlecenia przelewu) należy zweryfikować, czy rachunek na który dokonamy płatności należy do czynnego podatnika VAT i znajduje się na białej liście;

2) niezależnie kontrolować prawidłowość rozliczeń po dokonaniu przelewu, aby w przypadku zidentyfikowania błędu móc w terminie 3 dni od zlecenia przelewu poinformować naczelnika urzędu skarbowego o ewentualnych nieprawidłowościach.

  1. Uwzględnienie powyższych kroków w procesie regulowania zobowiązań pozwoli uniknąć sankcji wynikających z ustawy.
  2. Zmiany dotyczą płatności za transakcje o wartości przekraczającej 15.000 zł realizowanych pomiędzy przedsiębiorstwami.

§4.

 

Za nieprzestrzeganie przepisów z art. 96b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), art. 19 ustawy - Prawo przedsiębiorców ( Dz. U. z 2019 r. poz. 1292), art. 117 ba – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2019 r. poz. 900) odpowiedzialność ponoszą kierownicy/dyrektorzy jednostek organizacyjnych Gminy.

 

§ 5.

1. Wykonanie zarządzenia powierza się dyrektorom/ kierownikom jednostek organizacyjnych.
2. Nadzór nad realizacją zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.


§ 6.


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje od 1 września 2019 r.

Burmistrz Łochowa
 
Robert Mirosław Gołaszewski