ZARZĄDZENIE NR 116/2020
BURMISTRZA ŁOCHOWA

z dnia 20 listopada 2020 r.

w sprawie przeprowadzenia pełnej inwentaryzacji okresowej wszystkich składników aktywów i pasywów

Na podstawie art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 ze zm.) oraz załącznika nr 8 do Zarządzenia Nr 96/2019 Burmistrza Łochowa z dnia 31 grudnia 2019 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości dla budżetu gminy Łochów oraz Urzędu Miejskiego w Łochowie, zarządzam, co następuje:

§ 1.

1. Przeprowadzić inwentaryzację aktywów i pasywów własnych i obcych znajdujących się na terenie strzeżonym i niestrzeżonym według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r.
2. Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji poszczególnych aktywów i pasywów odpowiedzialność ponoszą osoby wskazane w załączniku do niniejszego Zarządzenia.
3. Inwentaryzację składników aktywów i pasywów należy przeprowadzić według harmonogramu inwentaryzacji, stanowiącego załącznik do niniejszego Zarządzenia.
4. Zakres obowiązków komisji inwentaryzacyjnej określi Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej.

§ 2.

Zarządzam przeprowadzenie inwentaryzacji składników majątkowych stanowiących własność Urzędu Miejskiego w Łochowie będących w:

1) Urzędzie Miejskim w Łochowie (użyczonych osobom fizycznym oraz wyposażenia przekazanego przez Urząd Wojewódzki);
2) świetlicach wiejskich i opiekuńczo-wychowawczych;
3) jednostkach OSP gminy Łochów;
4) budynkach mieszkalnych stanowiących mienie komunalne;
5) OSP - Ostrówek, Pogorzelec, Gwizdały oraz Łochów - wyposażenie przekazane przez Nadleśnictwo Łochów;
6) jednostkach oświatowych;
7) Samorządowym Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Łochowie (cegła klinkierowa);
8) świetlicach opiekuńczo-wychowawczych przy Parafiach;
9) Ośrodku Wypoczynkowym Julin;
10) Miejskim i Gminnym Ośrodku Kultury;
11) Bibliotece Publicznej im. Medarda Downarowicza,
12) Komisariacie Policji w Łochowie.

§ 3.

Należy przeprowadzić inwentaryzację:

1) w drodze spisu z natury:
a) środki trwałe z wyjątkiem tych do których dostęp jest utrudniony,
b) dobra kultury,
c) pozostałe środki trwałe (wyposażenie),
d) gotówki w kasie,
e) druki ścisłego zarachowania,
f) składniki majątkowe ujęte w ewidencji ilościowej,
g) środki trwałe dzierżawione obce oraz pozostawione w stan likwidacji, a fizycznie nie zlikwidowane,
h) materiały (węgiel, miał, eko-groszek, paliwa płynne, oleje napędowe, oleju opałowy);

2) w drodze uzyskania potwierdzenia sald od kontrahentów:

a) należności, z wyjątkiem należności spornych i wątpliwych, publicznoprawnych, należności od pracowników oraz osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
b) środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych w tym środki pieniężne na lokatach, stanowiące zabezpieczenie należytego wykonania umów oraz kredyty bankowe i pożyczki;

3) w drodze weryfikacji dokumentów z zapisami w księgach:

a) środki trwałe w budowie,
b) grunty,
c) środki trwałe do których dostęp jest utrudniony,
d) umorzenia środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
e) wartości niematerialne i prawne,
f) należności i zobowiązania publicznoprawne i sporne,
g) należności i zobowiązania wobec pracowników.

§ 4.

1. Termin rozpoczęcia inwentaryzacji metodą spisu z natury oraz potwierdzenia sald ustala się na dzień 24 listopada 2020 roku, a termin zakończenia na dzień 14 stycznia 2021 r.
2. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji sald w terminie wskazanym w załączniku do Zarządzenia.

§ 5.

1. Do przeprowadzenia inwentaryzacji rocznej wyznaczam zespół spisowy w składzie:

1) Barbara Krysik - Przewodnicząca Komisji;
2) Karolina Fedorczyk - Z-ca Przewodniczącej;
3) Monika Bodzon- Członek Komisji;
4) Katarzyna Śladewska- Członek Komisji.

2. Jednocześnie ww. komisja będzie sprawowała funkcję komisji inwentaryzacyjnej przez okres roku do czasu wydania nowego Zarządzenia.
3. Spis z natury zostanie przeprowadzony przy pomocy systemu informatycznego oraz metodą tradycyjną (papierową) na uniwersalnych drukach spisu z natury.
4. Arkusze spisowe Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej pobierze z Referatu Finansowo-
Budżetowego od pracownika prowadzącego ewidencję druków ścisłego zarachowania.

§ 6.

Zespół spisowy zobowiązuje się do:

1) zebrania oświadczeń wstępnych i końcowych osób odpowiedzialnych materialnie za powierzone mienie;
2) rzetelnego, dokładnego, zgodnego ze stanem faktycznym spisania wszystkich składników majątkowych, (w tym obcych otrzymanych w użyczenie);
3) terminowego przeprowadzenia spisu z natury;
4) oceny stanu jakości składników majątkowych objętych spisem;
5) wyjaśnienia ewentualnych powstałych różnic i przedstawienie wniosków, co do sposobu ich rozliczenia.

§ 7.

Powołana w §5 Komisja Inwentaryzacyjna przeprowadzi czynności związane ze spisaniem na oddzielnych arkuszach:

1) środki trwałe;
2) pozostałe środki trwałe;
3) składniki majątkowe ujęte w ewidencji ilościowej;
4) zniszczone i zużyte składniki majątkowe przeznaczone do likwidacji i przekaże dane do Komisji
Likwidacyjnej.

§ 8.

1. Po zakończeniu inwentaryzacji i przeprowadzeniu weryfikacji Przewodnicząca Komisji Inwentaryzacyjnej sporządzi sprawozdanie z przebiegu spisu z natury oraz protokół zakończony wnioskami w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych, a po uzyskaniu opinii Skarbnika przedłoży je do zatwierdzenia.
2. Zatwierdzone wyniki inwentaryzacji podlegają ujęciu w księgach roku obrotowego.

§ 9.

Do zadań Referatu Finansowo-Budżetowego należy:

1) sprawdzenie, po zakończeniu spisu z natury, arkuszy spisu z natury środków trwałych, pozostałych środków trwałych, materiałów przez uprawnionego pracownika księgowości;
2) wycena spisanych składników tj. materiałów(węgiel, miał, eko-groszek, paliwa płynne, oleje napędowe, olej opałowy itp);
3) ustalenie ewentualnych różnic pomiędzy wartością (ilością) spisanych środków trwałych, pozostałych środków trwałych na dzień 31 grudnia 2020 r. a ich wartością księgową.

§ 10.

Wykonanie Zarządzenia powierzam Zastępcy Burmistrza i Zastępcy Skarbnika Gminy.


§ 11.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Burmistrz Łochowa

Robert Mirosław Gołaszewski