W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Łochowie

ul. Aleja Pokoju 75, 07-130 Łochów
tel. (25) 64 37 800
fax. (25) 64 37 880
fax. (25) 64 37 883

e-mail: kancelaria@gminalochow.pl
www: gminalochow.pl
Kod gminy TERYT: 1433053
Kod urzędu TERYT: 1433054
Kod obszaru wiejskiego gminy TERYT: 1433055
e-Doręczenia: AE:PL-66864-21118-CIHSJ-25
Adres e-PUAP: /khdf6q646t/SkrytkaESP
Inspektor Ochrony Danych - Marek Cendrowski
e-mail:iod@gminalochow.pl
Klauzula informacyjna RODO


Uchwała nr XIII/82/2025

Szczegóły
jakiego organu Rady Miejskiej w Łochowie
z dnia
w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż Gmina Łochów oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji
uchyla/traci moc LIV/370/2017,
status uchwały obowiązująca
Uchwała opublikowana w
Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego z dnia poz. 3355

UCHWAŁA NR XIII/82/2025
RADY MIEJSKIEJ W ŁOCHOWIE


z dnia 26 marca 2025 r.


w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych podmiotów oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż Gmina Łochów oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2024 poz. 1465 ze zm.) oraz art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 754 ze zm.) Rada Miejska w Łochowie uchwala co następuje:


Przepisy ogólne


§ 1. 1. Uchwała ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania udzielonej dotacji dla publicznych, prowadzonych przez osoby prawne inne niż Gmina Łochów lub osoby fizyczne oraz niepublicznych:
1) przedszkoli, w tym specjalnych;
2) oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych;
3) innych form wychowania przedszkolnego;
4) szkół realizujących obowiązek szkolny;
- zwanych dalej „podmiotami oświatowymi”.
2. Ilekroć w uchwale jest mowa bez bliższego określenia o:
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych;
2) organie prowadzącym – należy przez to rozumieć inne niż Gmina Łochów osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące przedszkola, w tym specjalne, oddziały przedszkole w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego i szkoły na terenie gminy Łochów.


Tryb udzielania dotacji


§ 2. 1. W celu uzyskania prawa do dotacji organ prowadzący składa corocznie wniosek o udzielenie dotacji do Burmistrza Łochowa do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji według wzoru wniosku, stanowiącego załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Na wniosek organu prowadzącego podmiot oświatowy, o których mowa w § 1 ust. 1 Burmistrz Łochowa może wyrazić zgodę na udzielenie dotacji w terminie wcześniejszym niż od początku następnego roku budżetowego, na zasadach określonych niniejszą uchwałą.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 dotyczy również organów prowadzących publiczne i niepubliczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły, w zakresie podania planowanej liczby uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w celu uzyskania prawa do dotacji, o której mowa w art. 15 i art. 30 ustawy.

4. Organ prowadzący:
1) zgłasza wszelkie zmiany we wniosku o udzielenie dotacji w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia,
2) może być wezwany do złożenia korekty wniosku o udzielenie dotacji w zakresie nieobejmującym informacji o planowanej licznie uczniów,
3) w przypadku wezwania do korekty wniosku o udzielenie dotacji organ prowadzący dokonuje zmian w terminie 14 dni od dnia wezwania.

5. Dotacja udzielona na dany rok budżetowy wypłacana jest w miesięcznych częściach na podstawie miesięcznych informacji składanych przez organ prowadzący do Burmistrza Łochowa, w terminie do 10 dnia każdego miesiąca, z tym że za miesiąc grudzień do 5 grudnia oraz za miesiąc kwiecień 2025 r. do 20 kwietnia 2025 r. Wzór informacji określa załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

6. Dotacja przekazywana w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że części za styczeń i za grudzień są przekazywane w terminie odpowiednio do dnia 20 stycznia oraz do dnia 15 grudnia roku budżetowego.

7. Dotacja przekazywana jest na rachunek bankowy wskazany przez organ prowadzący podmiot oświatowy we wniosku, o którym mowa w ust. 1.

8. W przypadku zmiany rachunku bankowego wskazanego we wniosku, o którym mowa w ust. 1, organ prowadzący podmiot oświatowy jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić Burmistrza Łochowa o aktualnym rachunku bankowym.

9. Wysokość kwot dotacji w poszczególnych miesiącach uzależniona jest od faktycznej liczby uczniów uczęszczających w danym miesiącu do szkoły, przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego według stanu na pierwszy dzień roboczy danego miesiąca, z wyszczególnieniem liczby uczniów wg wszystkich charakterystyk, o których mowa w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, określającego sposób podziału kwoty potrzeb oświatowych na dany rok budżetowy ( tj. liczba uczniów w poszczególnych wagach P algorytmu). W przypadku uczniów niepełnosprawnych z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi wysokość dotacji będzie uzależniona od realizowanej liczby godzin wsparcia.

10. Jeżeli do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, innej formy wychowania przedszkolnego uczęszczają uczniowie niebędący mieszkańcami Gminy Łochów, osoba prowadząca przekazuje dane o uczniach z innych gmin, zgodnie
z Załącznikiem Nr 2 do niniejszej uchwały.

11. Organ prowadzący zobowiązany jest do złożenia korekty informacji, o której mowa w ust. 5, zwiększającej lub zmniejszającej liczbę uczniów niezwłocznie po stwierdzeniu faktu błędnego podania liczby uczniów będących podstawą do naliczenia dotacji lub po stwierdzeniu wystąpienia w niej innych błędów.

12. Miesięczna kwota dotacji obliczana jest na podstawie informacji, o której mowa w ust. 5, z uwzględnieniem korekt, o których mowa w ust. 11.

13. Ewentualne nadpłaty bądź niedopłaty w stosunku do kwoty należnej dotacji będą korygowane przez Gminę przy przekazaniu kolejnej raty.


Tryb rozliczania dotacji

§ 3. 1. Organ prowadzący podmiot oświatowy składa rozliczenie z wykorzystaniem dotacji do dnia 15 stycznia roku następującego po roku udzielenia dotacji przedstawiając dane określone w załączniku Nr 3 do niniejszej uchwały.

2. W przypadku zakończenia działalności przez podmiot oświatowy, rozliczenie wykorzystania dotacji następuje w terminie do ostatniego dnia miesiąca następującego po miesiącu zakończenia działalności.

3. Organ prowadzący podmiot oświatowy ma prawo do składania korekty rozliczenia, o którym mowa w ust. 1.

4. Organ dotujący ma prawo żądać wyjaśnień i dodatkowych informacji w zakresie złożonych rozliczeń oraz korekt tych rozliczeń.

5. Korekta rozliczenia, o której mowa w ust. 3 nie może być złożona w trakcie kontroli rozliczenia dotacji oraz w trakcie postępowania administracyjnego i sądowego wynikającego z kontroli rozliczenia.

6. Dotacje w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego, podlegają zwrotowi do budżetu Gminy Łochów w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego.

7. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane w nadmiernej wysokości lub nienależnie podlegają zwrotowi wraz z odsetkami, liczonymi jak od zaległości podatkowych na zasadach określonych w art. 252 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

8. Organ prowadzący jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej w sposób umożliwiający weryfikację wykorzystania dotacji, zgodnie z art. 35 ustawy.

9. Każdy dokument potwierdzający wydatki poniesione z dotacji powinien zostać opisany na odwrocie w sposób trwały. Opis powinien zawierać następujące informacje: w jakiej części poniesiony wydatek został sfinansowany z otrzymanej dotacji, jakie było przeznaczenie wydatku, nazwę dotowanego podmiotu oświatowego oraz pieczęć i podpis osoby prowadzącej.

Tryb kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji


§ 4. 1. Upoważnieni pracownicy organu dotującego, zwani dalej „kontrolującymi”, mogą dokonywać kontroli dotowanych podmiotów oświatowych, zwanymi dalej „kontrolowanymi”, obejmującej zakres, o którym mowa w art. 36 ustawy.

2. Postępowanie kontrolne ma na celu ustalenia stanu faktycznego w zakresie objętym przedmiotem kontroli.


§ 5. 1. Kontrolę, o której mowa w § 4 przeprowadzają przedstawiciele Gminy Łochów upoważnieni przez Burmistrza Łochowa, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego im przez Burmistrza, zawierającego:
1) oznaczenie organu dotującego, datę i miejsce wystawienia;
2) numer upoważnienia;
3) podstawę prawną;
4) imię i nazwisko oraz serię i numer dowodu osobistego osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli;
5) nazwę, adres i rodzaj kontrolowanego podmiotu oświatowego;
6) nazwę i adres organu prowadzącego podmiot kontrolowany (imię i nazwisko w przypadku osoby fizycznej)
7) miejsce przeprowadzenia czynności kontrolnych;
8) przedmiot, zakres i termin kontroli;
9) czas trwania kontroli;
10) termin ważności upoważnienia;
11) podpis Burmistrza.

2. W uzasadnionych przypadkach termin ważności upoważnienia do kontroli oraz czas trwania kontroli może zostać przedłużony.

3. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, organ dotujący jest zobowiązany powiadomić organ prowadzący podmiot kontrolowany: o terminie, miejscu, przedmiocie i zakresie planowanej kontroli – telefonicznie lub pisemnie – co najmniej na 7 dni przed kontrolą.

4. Kontrolujący przystępuje do wykonywania czynności kontrolnych po okazaniu upoważnienia do kontroli.

5. Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego, w dniach i godzinach pracy podmiotu kontrolowanego, a także poza siedzibą, gdy wymaga tego badanie zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

6. Kontrolowany zapewnia kontrolującemu warunki niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w tym swobody dostęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego.

7. W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić kontrolującemu niezbędnych warunków do pracy, jest zobowiązany – na jego żądanie – wydać za potwierdzeniem odbioru stosowne ewidencje i dokumenty na czas trwania czynności kontrolnych. W takiej sytuacji czynności kontrolne są wykonywane w siedzibie urzędu organu dotującego.

8. W przypadku, gdy księgi finansowe znajdują się poza siedzibą dotowanego podmiotu oświatowego, organ prowadzący zobowiązany jest zapewnić dostępność ksiąg finansowych i dowodów księgowych, na czas kontroli.

9. Kontrolowany ma obowiązek przedłożyć do kontroli wszelkie dokumenty i materiały, będące przedmiotem kontroli, niezbędne do przeprowadzenia kontroli.

10. Kontroler może żądać wydania kopii dokumentów poświadczonych za zgodność z dokumentem przedstawionym do kontroli oraz udzielenia wyjaśnień na piśmie.


§ 6. 1. Z przeprowadzonej kontroli kontroler sporządza protokół kontroli w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

2. Protokół podpisują kontrolujący i przedstawiciele kontrolowanego podmiotu (osoba prowadząca lub reprezentująca organ prowadzący).

3. Protokół kontroli powinien zawierać:

1) pełną nazwę i adres podmiotu kontrolowanego, nazwę i adres jego organu prowadzącego oraz imię i nazwisko osoby lub osób upoważnionych do reprezentowania organu prowadzącego;
2) numer i datę zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół, przedszkoli i placówek niepublicznych, numer i datę decyzji o nadaniu uprawnień szkoły publicznej lub numer i datę zezwolenia na prowadzenie szkoły, przedszkola lub placówki publicznej;
3) imię i nazwisko oraz serię i numer dowodu osobistego kontrolującego;
4) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
5) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
6) imię i nazwisko osoby reprezentowanej kontrolowany podmiot (dyrektora) i osoby pełniącej funkcję głównego księgowego;
7) opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem zakresu i skutków tych nieprawidłowości;
8) wykaz dowodów, na podstawie których dokonano ustaleń;
9) informację o sporządzonych załącznikach stanowiących dowody w stosunku do ustaleń protokołu;
10) informację o powiadomieniu przedstawiciela kontrolowanego podmiotu i organu prowadzącego o przysługującym im prawie odmowy podpisania protokołu i złożenia pisemnych wyjaśnień, co do przyczyny tej odmowy;
11) dane o liczbie egzemplarzy protokołu oraz informacje o doręczeniu jednego egzemplarza kontrolowanemu podmiotowi oraz datę doręczenia;
12) datę i podpisy osoby kontrolującej oraz przedstawiciela kontrolowanego i osoby prowadzącej lub osoby reprezentującej organ prowadzący lub wzmiankę o odmowie podpisania protokołu.

§ 7. 1. Osoba reprezentująca lub prowadząca kontrolowany podmiot oświatowy ma prawo odmowy podpisania protokołu kontroli. W terminie 7 dni od dnia doręczenia podmiotowi oświatowemu protokołu jest zobowiązana do sporządzenia pisemnego uzasadnienia przyczyny odmowy. Pisemne uzasadnienie przekazuje Burmistrzowi.

2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez dyrektora podmiotu oświatowego, protokół podpisują kontrolujący.

3. Odmowa podpisania protokołu nie wstrzymuje wydania wniosków pokontrolnych oraz dochodzenia zwrotu dotacji w trybie określonym w odrębnych przepisach.


§ 8. 1. Podmiotowi kontrolowanemu i organowi prowadzącemu przysługuje prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń, dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów dotyczących ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie 7 dni od dnia przedłożenia protokołu do podpisania.

2. Burmistrz przekazuje zastrzeżenia, dodatkowe wyjaśnienia lub dokumenty, o których mowa w ust. 1 do przeanalizowania kontrolującemu, jeżeli uzna, że wymagają one takiej analizy.

3. Po przeprowadzeniu wyjaśnień kontrolujący:

1) przeprowadza na podstawie odrębnego upoważnienia dodatkowe czynności kontrolne, do których stosuje się odpowiednio § 5-6, z tym, że z dodatkowych czynności nie sporządza się nowego protokołu kontroli, lecz uzupełnienie zawierające elementy, o których mowa § 7 ust. 3 pkt 4-10;
2) informuje pisemnie Burmistrza o tym, że zastrzeżenia, dodatkowe wyjaśnienia lub dokumenty nie mają wpływu na stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości i przedstawione zalecania.

4. Burmistrz powiadamia wnoszącego zastrzeżenia, dodatkowe wyjaśnienia lub dokumenty o ich nie uwzględnieniu.

§ 9. 1. W terminie 30 dni od zakończenia postępowania kontrolnego Burmistrz Łochowa przekazuje organowi prowadzącemu kontrolowany podmiot wystąpienie zawierające ocenę przedmiotu kontroli.

2. W przypadku stwierdzenia w trakcie kontroli nieprawidłowości mających wpływ na prawo do dotacji lub na wysokość dotacji, przysługującej kontrolowanemu podmiotowi oświatowemu Burmistrz kieruje do organu prowadzącego kontrolowany podmiot decyzję administracyjną wzywającą do zwrotu całości lub części przekazanej dotacji.

Postanowienia końcowe


§ 10. W zakresie godzin wsparcia dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, zostaną przekazane dane za okres od stycznia 2025 r. do marca 2025 r., w terminie do 20 kwietnia 2025 r. zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 11. 1. Traci moc uchwała Nr LIV/370/2017 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 27 grudnia 2017 r. w sprawie: trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie Gminy Łochów, trybu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji zmieniona Uchwałą Nr IV/23/2018 Rady Miejskiej w Łochowie z dnia 28 grudnia 2018 roku.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Łochowa.

§ 13. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.

 

 Przewodniczący Rady

Miejskiej w Łochowie

Sławomir Piotr Ryszawa
 

Załączniki

Powiadom znajomego