W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Łochowie

ul. Aleja Pokoju 75, 07-130 Łochów
tel. (25) 64 37 800
fax. (25) 64 37 880
fax. (25) 64 37 883

e-mail: kancelaria@gminalochow.pl
www: gminalochow.pl
Kod gminy TERYT: 1433053
Kod miasta TERYT: 1433054
Kod obszaru wiejskiego gminy TERYT: 1433055
Adres e-PUAP: /khdf6q646t/SkrytkaESP
Inspektor Ochrony Danych - Marek Cendrowski
e-mail: iod@gminalochow.pl
Klauzula informacyjna RODO

Uchwała Nr IX/62/2015

Szczegóły
jakiego organu Rady Miejskiej w Łochowie
z dnia
w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łochów.
na podstawie Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Łochowie uchwala: Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łochów.
status uchwały obowiązująca

Uchwała NR IX/62/2015
Rady Miejskiej w Łochowie
z dnia 20 maja 2015 r.


w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łochów.


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996r. o  utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399, z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Miejska w Łochowie uchwala: Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Łochów.


Rozdział 1
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości.


§ 1 .


1 . Właściciele nieruchomości zobowiązani są do prowadzenia selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów, wskazanych w ustawie i w wojewódzkim planie gospodarki odpadami:
1 ) papieru i tektury;
2 ) szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła;
3 ) tworzyw sztucznych;
4 ) opakowań wielomateriałowych;
5 ) metalu;
6 ) odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji;
7 ) zużytych baterii i akumulatorów;
8 ) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego;
9 ) przeterminowanych leków i chemikaliów (farby, rozpuszczalniki);
10 ) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych;
11 ) zużytych opon;
12 ) odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
2 . Odpady określone w ust. 1 pkt 1-5 zgromadzone w urządzeniach, o których mowa w § 5 ust. 1-4, należy przekazywać do odbioru podmiotowi uprawnionemu bądź do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
3 . Odpady opakowaniowe przed ich złożeniem do worka lub pojemnika, jeśli rodzaj materiału na
to pozwala, należy trwale zgnieść.
4 . Odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji należy:
1 ) zagospodarowywać w przydomowych kompostownikach - zgodnie z ust. 6-9;
2 ) gromadzić w sposób opisany w § 5 ust. 6 Regulaminu;
3 ) przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
5 . W przypadku zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej, właściciele nieruchomości mogą korzystać z przydomowego kompostownika. Dopuszcza się również prowadzenie kompostowników na terenie rodzinnych ogrodów działkowych na podstawie odrębnych przepisów prawnych.
6 . Materiał uzyskany z prowadzonego kompostownika powinien być wykorzystywany dla własnych potrzeb lub przekazywany do podmiotu uprawnionego.
7 . W przydomowym kompostowniku nie mogą być kompostowane nierozdrobnione odpady ulegające biodegradacji pochodzące z przyciętych lub ściętych krzewów i drzew. Odpady takie należy przekazywać do podmiotu uprawnionego.
8 . Prowadzenie kompostownika wymaga jego zgłoszenia przez właściciela nieruchomości do
Urzędu Miejskiego w Łochowie, zwanego dalej Urzędem.
9 . W przypadku rezygnacji z prowadzenia przydomowego kompostownika, właściciel nieruchomości zobowiązany jest do poinformowania Urzędu w ciągu miesiąca o zmianie dotychczasowego sposobu zagospodarowywania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
10 . Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny należy przekazywać do:
1 ) podmiotu uprawnionego zgodnie z § 8 ust. 4 Regulaminu tj. na zasadzie corocznej „wystawki”
lub
2 ) Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub
3 ) wyspecjalizowanych punktów zbierania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
11 . Zużyte baterie i akumulatory należy:
1 ) przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych lub
2 ) umieszczać w specjalnych pojemnikach w placówkach oświatowych (w ramach realizowanego programu edukacyjnego dla uczniów) oraz w innych obiektach użyteczności publicznej lub
3 ) przekazywać do punktów handlowych prowadzących sprzedaż detaliczną baterii i akumulatorów.
12 . Przeterminowane leki pochodzące z gospodarstw domowych należy:
1 ) umieszczać w specjalnych pojemnikach ustawionych w aptekach lub
2 ) przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
13 . Odpady niebezpieczne, w tym chemikalia (farby, rozpuszczalniki, opakowania po środkach
ochrony roślin) należy przekazywać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów
Komunalnych.
14 . Odpady wielkogabarytowe oraz zużyte opony, pochodzące z pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, należy przekazywać podmiotowi uprawnionemu zgodnie z § 8 ust.4 Regulaminu bądź dostarczać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
15. Odpady budowlane i rozbiórkowe winny być umieszczane oddzielnie w kontenerach lub specjalnych workach, o których mowa w § 5 ust. 8 Regulaminu, i przekazywane:
1 ) do podmiotu uprawnionego, po uprzednim zgłoszeniu przez właściciela nieruchomości do Urzędu;
2 ) do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.


§ 2 .


Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości służących do użytku publicznego poprzez:
1 ) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników i alejek spacerowych oraz z części nieruchomości służących do użytku publicznego - nie dotyczy chodników, na których zorganizowane są przystanki komunikacyjne;
2 ) gromadzenie na skraju chodnika od strony jezdni błota, śniegu i lodu uprzątniętego z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji w sposób niezagrażający istniejącej zieleni, oraz tak, aby nie zakłócać ruchu pieszych i pojazdów; przy czym zebranie śniegu powinno nastąpić niezwłocznie po ustaniu opadów.


§ 3 .


1 . Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, z wyjątkiem samochodów ciężarowych, może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że czynność ta nie powoduje uciążliwości dla sąsiadów, a powstające ścieki odprowadzane są zgodnie z przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; w szczególności ścieki takie nie mogą być bezpośrednio odprowadzane do kanalizacji deszczowej oraz do środowiska gruntowo-wodnego.
2 . Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami samochodowymi związane z ich bieżącą eksploatacją, mogą odbywać się na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i pod warunkiem, że czynności te nie są uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości oraz nie będą powodowały zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego, a sposób
postępowania z powstającymi odpadami będzie zgodny z przepisami szczególnymi.

Rozdział 2
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.


§ 4 .


1 . Właściciele nieruchomości zapewniają wyposażenie nieruchomości w odpowiednie pojemniki bądź kontenery do gromadzenia odpadów.
2 . Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane, zobowiązani są dostosować do swych indywidualnych potrzeb pojemność pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych, uwzględniając przy tym normatywy dostosowane do cyklu odbioru (normatywy miesięczne):
1 ) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 0,02 m 3 (20 l) na każdego pracownika;
2 ) dla szkół wszelkiego typu i przedszkoli - 0,010 m3 (10 l) na każdego ucznia, dziecko i pracownika;
3 ) dla lokali handlowych - 0,06 m3 (60 l) na każde 10 m2 pow. całkowitej, jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3 (120 l) na lokal;
4 ) dla punktów handlowych poza lokalem - 0,06 m3 (60 l) na każdego zatrudnionego, jednak co
najmniej jeden pojemnik o pojemności 0,12 m3 (120 l) na każdy punkt;
5 ) dla lokali gastronomicznych - 0,02 m3 (20 l) na jedno miejsce konsumpcyjne, dotyczy to
także miejsc w tzw. ogródkach zlokalizowanych na zewnątrz lokalu, jednak co najmniej jeden
pojemnik o pojemności 0,12 m3 (120 l) na lokal;
6 ) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej jeden pojemnik o pojemności 0,12
m3 (120 l) na każdy punkt;
7 ) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń
biurowych i socjalnych - pojemnik o pojemności 0,12 m3 (120 l) na każdych 10 pracowników;
8 ) dla domów opieki, hoteli, pensjonatów. - 0,06 m3 (60 l) na jedno łóżko;
9 ) dla targowisk, itp - 0,05 m3 na każde 10 m2 pow. targowej;
10 ) dla cmentarzy - co najmniej 0,006 m3 na jedno miejsce pochówku;
11 ) dla pozostałych, niewymienionych wcześniej podmiotów - w zależności od potrzeb;
12 ) w przypadku lokali handlowych i gastronomicznych dla zapewnienia czystości w obrębie
takich punktów, wymagane jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem, co najmniej
jednego pojemnika do gromadzenia odpadów do dyspozycji ich klientów.
3 . W przypadku nieruchomości, o których mowa w ust. 2, odpady komunalne zmieszane należy
gromadzić w pojemnikach o pojemności od 0,11 m3 do 1,1 m3, a także w kontenerach
o pojemności od 4,0 do 7,0 m3.
4 . Właściciele nieruchomości zamieszkałych, zobowiązani są gromadzić odpady komunalne
zmieszane w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, o pojemności
uwzględniającej normę 0,06 m3 na mieszkańca (przy częstotliwości wywozu raz na dwa
tygodnie), jednak co najmniej jeden pojemnik o pojemności 0,11 m3 na każdą nieruchomość.
5 . Odpady komunalne zmieszane powstające w budynkach mieszkalnych należy gromadzić
wyłącznie w pojemnikach o pojemności od 0,11 m3 do 1,1 m3.
6 . Zarządcy dróg zobowiązani są do rozmieszczenia przy ciągach pieszych, w tym w szczególności
przy oznakowanych przejściach dla pieszych oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu,
odpowiedniej liczby koszy na drobne odpady komunalne, tj. o minimalnej pojemności 0,05 m3
- dotyczy koszy nowo montowanych, przy czym dopuszcza się stosowanie koszy o poj. 0,035
m3, w przypadku, gdy wąski chodnik uniemożliwia umieszczenia większego pojemnika.
7 . W koszach na drobne odpady zabrania się umieszczenia odpadów pochodzących z gospodarstw
domowych oraz z działalności handlowej, produkcyjnej i usługowej.


§ 5 .


1 . Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1-5, należy
gromadzić w pojemnikach wyłącznie do tego celu przeznaczonych, opróżnianych w miejscach
gromadzenia. Pojemność pojemników powinna być dostosowana do potrzeb i wynosić od 0,11
do 0,36 m3.
2 . Pojemniki, o których mowa powyżej, ze względu na rodzaj zbieranych w nich odpadów, powinny
być oznakowane w ujednoliconych kolorach, uwzględniających następujące normy:
1 ) niebieskich, z przeznaczeniem na papier i tekturę;
2 ) żółtych, z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne, metale (puszki po napojach itp.) oraz
opakowania wielomateriałowe (kartony po mleku, śmietanie, sokach itp.);
3 ) zielonych, z przeznaczeniem na szkło białe i kolorowe.
3 . W miejscach, w których ze względów technicznych występują trudności w lokalizacji stałego
pojemnika do selektywnej zbiórki odpadów, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się stosowanie
przezroczystych worków foliowych, umożliwiających identyfikację ich zawartości.
4 . Dopuszcza się gromadzenie odpadów zbieranych w sposób selektywny w kontenerach
i prasokontenerach o poj. większej niż 3,5 m3 na potrzeby obiektów użyteczności publicznej,
targowiska - w zależności od potrzeb i ilości odpadów.
5 . Szczegółowy wykaz rodzajów odpadów, jakie należy (i których nie wolno) wrzucać do
pojemników, kontenerów i worków do selektywnej zbiórki odpadów zawiera załącznik Nr 1 do
Regulaminu.
6 . Odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające
biodegradacji, o których mowa w § 1ust. 1 pkt 6, należy gromadzić:
1 ) w przypadku zabudowy jednorodzinnej w pojemnikach o pojemności od 0,11 m3 bądź
w porównywalnych co do objętości, przeznaczonych do tego, przezroczystych workach
foliowych;
2 ) w przypadku zabudowy wielorodzinnej w kontenerach o pojemności od 2,5 do 7 m3.
7 . Z obowiązku, o którym mowa w ust. 6, zwolnione są osoby fizyczne dokonujące kompostowania
odpadów zielonych we własnym zakresie i na własne potrzeby, w sposób opisany w § 1 ust. 6-8.
8 . Odpady budowlane i rozbiórkowe, o których mowa w § 1ust. 1 pkt 12, z terenu nieruchomości
gromadzić należy w kontenerach, dostarczanych przez podmiot uprawniony.


§ 6 .


1 . Pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych powinny być zlokalizowane
w miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i dla pracowników podmiotu
uprawnionego, w sposób niepowodujący nadmiernych uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców
nieruchomości lub osób trzecich.
2 . Właściciele nieruchomości mają obowiązek utrzymywać pojemniki i kontenery w stanie
czystości, w tym poprzez dokonywanie kompleksowego mycia, odkażania i dezynfekcji
pojemników i kontenerów nie rzadziej niż raz na kwartał.
3 . Pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych nie powinny być uszkodzone,
w tym pozbawione pokrywy.
4 . Miejsca ustawienia pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych należy
utrzymywać w stanie czystości.
5 . Miejsca ustawienia pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych powinny,
w miarę możliwości, być utwardzone, zadaszone, ogrodzone i zamknięte.


Rozdział 3
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.


§ 7 .


1 . Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych zmieszanych i zbieranych w sposób
selektywny z terenu nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych powinna być
dostosowana do ilości powstających odpadów, tak aby nie dopuszczać do przepełniania worków,
pojemników i kontenerów.
2 . Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych zmieszanych dla
nieruchomości zamieszkałych:
1 ) z obszaru zabudowy jednorodzinnej i zagrodowej - jeden raz na dwa tygodnie;
2 ) z obszaru zabudowy wielolokalowej- jeden raz na tydzień w okresie od kwietnia do
października i jeden raz na dwa tygodnie w pozostałym okresie.
3 . W przypadku nieruchomości niezamieszkałych częstotliwość odbioru odpadów komunalnych
zmieszanych powinna odbywać się przynajmniej raz na dwa tygodnie, z wyłączeniem niżej
wymienionych, gdzie częstotliwość odbioru wynosi odpowiednio:
1 ) w przypadku targowisk - każdorazowo po zakończeniu dnia targowego;
2 ) w przypadku nieruchomości, gdzie prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa
w branży spożywczej - nie rzadziej niż raz na tydzień.
4 . Odbiór odpadów komunalnych zmieszanych z terenu rodzinnych ogrodów działkowych oraz
działek rekreacyjnych odbywa się co najmniej raz na dwa tygodnie. Dopuszcza się odbiór
odpadów z częstotliwością raz na miesiąc w okresie od listopada do kwietnia w przypadku
działek niezamieszkanych.
5 . Opróżnianie koszy na drobne odpady powinno odbywać się z częstotliwością niedopuszczającą
do przepełnienia koszy.
6 . W przypadku nieruchomości, na których organizowane są imprezy masowe, wprowadza
się obowiązek niezwłocznego usuwania odpadów po zakończeniu imprezy oraz z terenów
przyległych, jeżeli występuje taka potrzeba (zanieczyszczenie spowodowane imprezą).


§ 8 .


1 . Odbiór odpadów zbieranych w sposób selektywny w systemie workowym w zabudowie
jednorodzinnej powinien odbywać się nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie - z wyłączeniem
odpadów zielonych.
2 . W okresie wegetacyjnym odpady zielone gromadzone w workach bądź pojemnikach należy
przekazywać do odbioru podmiotowi uprawnionemu z częstotliwością odbioru raz na dwa
tygodnie, przy czym odbiór bioodpadów z budynków wielolokalowych nie może być rzadszy
niż raz na tydzień w okresie od kwietnia do października.
3 . Odbiór odpadów określonych w § 1 ust. pkt 1-5 zbieranych w sposób selektywny w systemie
pojemnikowym i kontenerowym, w zależności od rodzaju zabudowy powinien odbywać się
z częstotliwością nie rzadziej niż:
1 ) w zabudowie jednorodzinnej oraz na terenie ogrodów działkowych i użytkowanych działek
rekreacyjnych –nie rzadziej niż raz na 4 tygodnie;
2 ) w zabudowie wielorodzinnej, na terenie osiedli mieszkaniowych - jeden raz na 2 tygodnie,
z wyłączeniem odpadów szklanych, które odbierane są raz na 4 tygodnie;
3 ) w przypadku nieruchomości niezamieszkałych - jeden raz na 4 tygodnie.
4 . Odbiór odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz
zużytych opon odbywa się na zasadach „wystawki" w wyznaczonych w tym celu miejscach,
1 raz w roku zgodnie z harmonogramem.


§ 9 .


1 . Na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady zbierane w sposób selektywny
określone w § 1 ust. 1 pkt 1-5 odbierane są przez podmiot uprawniony sprzed
nieruchomości. Właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić
pojemniki lub worki z odpadami przed wejście na teren posesji. Jeśli wymaga tego
specyfika danej miejscowości, wymóg wystawiania pojemników przed posesję może dotyczyć
również pojemników na odpady komunalne zmieszane, o czym właściciele nieruchomości
poinformowani zostaną w harmonogramie odbioru odpadów.
2 . Odpady komunalne zmieszane oraz odpady zbierane w sposób selektywny określone w § 1 ust.
1 pkt 1-5 na obszarach zabudowy wielorodzinnej odbierane są przez podmiot uprawniony
z udostępnionych i przeznaczonych na ten cel miejsc, zlokalizowanych w sposób umożliwiający
dojazd pojazdów podmiotu uprawnionego lub z pomieszczeń przeznaczonych na ten cel, bądź
ogrodzonych miejsc, do których wejście udostępnia podmiotowi uprawnionemu właściciel
nieruchomości, przy uwzględnieniu specyfiki danej miejscowości.


§ 10 .


Częstotliwość i sposób pozbywania się nieczystości ciekłych:
1 ) częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych powinna uniemożliwiać wypływ nieczystości ze
zbiornika, wynikający zwłaszcza z jego przepełnienia, oraz zapewniać ciągłość korzystania ze
zbiornika;
2 ) częstotliwość wywozu nieczystości ciekłych ze szczelnego zbiornika bezodpływowego wynika
z ich pojemności i tempa zapełnienia, nie rzadziej niż dwa razy w roku;
3 ) częstotliwość opróżniania osadników z przydomowych oczyszczalni wynika z instrukcji ich
eksploatacji.


Rozdział 4
Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.


§ 11 .


1 . Gmina Łochów, według Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, położona jest w regionie
ostrołęcko-siedleckim.
2 . Odpady zmieszane, zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania
i mechanicznobiologicznego przetwarzania odpadów przeznaczone do składowania, muszą
być kierowane w pierwszej kolejności do instalacji posiadającej status Regionalnej Instalacji
Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) - MPK Sp. z o.o. w Ostrołęce oraz Zakład
Utylizacji Odpadów Sp. z o.o., ul. 11 Listopada 19, Siedlce - Składowisko odpadów
komunalnych w Woli Suchożebrskiej.
3 . W przypadku braku wolnych mocy przerobowych RIPOK, odpady powinny być kierowane do
instalacji zastępczej przetwarzającej dany rodzaj odpadów.
Rozdział 5
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mające na celu
ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed
zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.


§ 12 .


1 . Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa
i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi
oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku publicznego.
2 . Osoby utrzymujące zwierzęta domowe w lokalach mieszkalnych lub użytkowych są
zobowiązane stworzyć warunki uniemożliwiające wydostanie się zwierząt z pomieszczenia.
3 . Do obowiązków osób utrzymujących psy należy:
1 ) wyposażenie psa w obrożę;
2 ) stały skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi;
3 ) usuwanie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w obiektach oraz na
innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach,
jezdniach, placach, parkingach, przejściach podziemnych, terenach zielonych (zieleńcach,
parkach). Postanowienie to nie dotyczy osób o znacznym stopniu niepełnosprawności oraz osób
niewidomych, korzystających z psów przewodników.
4 . Dopuszcza się umieszczanie psich odchodów w koszach na drobne odpady pod warunkiem, że
są one wyłożone workiem foliowym.


§ 13 .


1 . Psy muszą być wyprowadzane na uwięzi i tylko przez osoby, które są w stanie sprawować
odpowiedni nadzór nad zwierzęciem, a psy ras uznawanych za agresywne, ich mieszańce oraz
inne zagrażające otoczeniu, wyłącznie przez osoby dorosłe.
2 . Zwolnienie psa z uwięzi jest dozwolone tylko z nałożonym kagańcem i jedynie w miejscach
wyznaczonych i odpowiednio oznakowanych, gdy właściciel lub opiekun ma możliwość
sprawowania kontroli nad jego zachowaniem. Nie wolno zwalniać z uwięzi psów ras
uznawanych za agresywne, ich mieszańców oraz innych zagrażających otoczeniu.
3 . Właściciel nieruchomości, po której pies porusza się swobodnie, zobowiązany jest zabezpieczyć
nieruchomość w taki sposób, aby zapobiec możliwości wydostania się psa poza jej granice
oraz umieścić w widocznym miejscu, wykonaną z trwałego materiału, tabliczkę ostrzegawczą
z napisem „UWAGA PIES" lub o podobnej treści.

Rozdział 6
Wymagania w zakresie utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolnej.


§ 14 .


1 . Dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji
rolnej, z wyjątkiem nieruchomości:
1 ) o zabudowie wielorodzinnej;
2 ) o zabudowie jednorodzinnej, położonych na terenach o zabudowie wielorodzinnej;
3 ) na których usytuowane są budynki użyteczności publicznej;
4 ) na których znajdują się budynki zamieszkania zbiorowego.
2 . Dopuszcza się utrzymanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem, że wszelkie uciążliwości
hodowli dla środowiska, w tym emisji będącej jej skutkiem, zostaną ograniczone do obszaru
nieruchomości, na której jest prowadzona.


§ 15 .


1 . Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do:
1 ) gromadzenia i usuwania nieczystości wytwarzanych podczas prowadzenia chowu lub hodowli,
w sposób nie powodujący zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych
i podziemnych;
2 ) zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich.
2 . Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług
przewozowych i rekreacyjnych zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po
zwierzętach.


§ 16 .


Pszczoły winny być trzymane w ulach, ustawionych w odległości co najmniej 5 m od granicy
nieruchomości - w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie zakłócały korzystania
z nieruchomości sąsiednich.


Rozdział 7
Obszary polegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzenia.


§ 17 .


Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary nieruchomości mieszkalnych, użytkowych zakładów
handlowych, usługowych, produkcyjnych, sklepów, magazynów na terenie Gminy Łochów.
Deratyzację przeprowadza się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na trzy lata w terminie do 31
października danego roku.


Rozdział 8
Przepisy końcowe.


§ 18 .


Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Łochowa.


§ 19 .


Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Mazowieckiego z mocą obowiązywania od 1 stycznia 2016 roku.



Przewodniczący Rady Miejskiej w Łochowie
Andrzej Suchenek

Załączniki

Powiadom znajomego